Ételpazarlás elleni praktikák

Az előző bejegyzésben írtam arról, hogy fontos nekem, hogy ne legyen ételhulladék az otthonunkban.

A pazarlásmentes konyha egyik titka a giga adagok kerülése. Ezért nálam a kenyerek nincsenek egy kilósak. Mert a kovászos kenyér ugye frissen a legfinomabb...


A témával való ismerkedés közben elém állt egy cikk, amiben több különböző aktivista mesélt arról, milyen praktikákkal csökkentik az élelmiszerhulladék keletkezését. (Szerettem volna veletek is megosztani, de az internetnek egy ehhez hasonló rejtett zugában van, a közösségi média kiismerhetetlen algoritmusa dobta fel, mikor írni szerettem volna róla napokig kerestem eredménytelenül. Találtam helyette viszont vérprofi oldalt ezernyi tippel: https://maradeknelkul.hu/).

Az volt az érdekes, hogy a tippek olvasása közben döbbentem rá: hiszen ezt én is így csinálom! Csak nem fogalmaztam meg elvként, nem használtam rá olyan szavakat, mint hűtőmonitoring vagy hűtőmonitorozás.

Ahogy forgattam magamban ezeket, arra is rá kellett jöjjek, rengeteg kísérletezés van az élelmiszertakarékos konyhai eljárások mögött. Voltak olyan ötletek, melyek nem váltak be (például a konyhai nyesedékek fagyasztóban való gyűjtögetése és az ezekből főzött zöldségleves-alap), és olyanok is, amik igen (mint például a lerágott csirkecsontokból főzött csontlevesalap, vagy a kedves barátosném családja által unokaszomorítónak hívott szilikonfejű cukrászspatula, amivel az utolsó cseppig ki lehet kaparni minden tálból krémeket, szószokat, pasztákat, zsírokat.)

Már vannak szavaim ezekre az eljárásokra:
- Hűtőmonitorozás: figyelemmel követni, hogy miből mennyi van a hűtőben, és még mennyi ideig eltartható
- Maradékhasznosítás: vannak ételek amikbe bele lehet csempészni ilyen-olyan maradékokat (egy ismerős említette, hogy anyukája ezt olyan módon űzte, hogy évtizedekre visszamenőleg tartalmaztak az ételek nyomokban elemeket - azért a láncot érdemes néha megtörni...)
- Legfonnyattabb dologból főzni: zöldségek szemrevételezésekor abból lesz az étel, ami a leginkább feldolgozásért kiált. A kamrában is érvényes, hogy a konzervek lejárati dátumára oda kell figyelni 
- Abból főzök, ami otthon van: az nyer elsőbbséget az ételötletek közül, amelyikhez a legkevesebb új hozzávalót kell beszerezni.

Összességében érvényes a hűtőre, kamrára, zöldségesfiókra, ami a lakás leltárára: ha kevesebb, akkor jobban áttekinthető, jobban észben tartható. Mindent azelőtt kell feldolgozni, elfogyasztani, hogy megromolna (amikor már stichje van, akkor késő...). Nincs nagyméretű hűtőnk. A heti előre főzéskor  a hűtőnk véges méretét is figyelembe kell vennem. Még akkor sem fér bele véghetetlen sok előre főzött étel, ha befőttesüvegben van (pedig tapasztalataim szerint ez a legjobb ételtárolási mód - éljen a lekvártöltő tölcsér!). Nem cél, hogy nagyobb  hűtők legyen. Bár a zöldségek jobban bírják, ha hűtve vannak, mégis tapasztalataim szerint:

Nagyobb  hűtő = több tönkrement, elfelejtett kaja.

Ti mit tesztek azért, nehogy az élelmiszer a kukában végezze?






Megjegyzések

Népszerű bejegyzések