Használd (el), amid van!

Déjà vu érzésem van. 2008 gazdasági válsága dereng fel. Akkoriban a hitelező bankok kerültek bajba, aztán boltok húzták le végleg a rolót. A mostani válság talán mindenki számára érezhető oldala, hogy az év elejéhez képest kétszer annyiba kerülnek az alapvető élelmiszerek. Ijesztő, elbizonytalanító. Az eddigi viselkedésünkhöz képest más magatartást kíván a helyzet, vagyis ismét alkalmazkodni kell.

„Használd, amid van!” - mondogatom magamnak, mikor felmerül, hogy szaladjak a boltba. Lakberendezési kérdésekben (is) a már meglevő dolgok felújítása, átalakítása felé lökdös a spórolási kényszer. Így nem végezte a lomtalanításban az a polcocska, amit egy jótékony rokon rám sózott pár éve. Pedig a lecserélésén fantáziáltam jó ideje. Ezért kevertem az otthon fellelhető festékekből színt ahelyett, hogy a méregdrága menő fedőréteget beszereztem volna.

Lázár Ervin Rimapénteki Rimai Péntekhje nyomán én is kevertem, kavartam, vegyítettem, s lett ez a  fémes szürkéskék színű festékem

„Használd el, amid van!” -  ismételgetem a mantrát. Az itthon bevetésre kész csillagtök a mellette kornyadozó egykor zsenge tökkel együtt megy a tökfőzelékbe, s nem a lecsóba. A tökfőzeléknek úgyis kellett még egy kis alapanyag, és szerencsére a kétféle tök kibékült egymással a fazékban. A patiszonpaprikáshoz viszont kellett volna még paradicsom és paprika, amit így meg tudtam spórolni. Pedig a heti menütervben milyen jó ötletnek tűnt! 
Írok más példát. Még mindig a konyhában vagyunk, de most sütemény készül, miközben, ó, jaj, elfogy az őrölt fahéj. Ez így a mézeskalácsszezonhoz közeledve jelentős hiányosság. Eszembe is ötlik, hogy fel kell írni az őrölt fahéjat a bevásárlólistára. Aztán megszólal a vészcsengő: „Használd el, amid van!”. Van tört fahéjam rengeteg. Már csak azért is, mert az egész fahéjat főzés után elöblítve és megszárítva újra lehet használni, így az nem nagyon fogy. Úgyhogy megőröltem kávédarálóban a kisebb darabokat, így kerültem el az újabb bevásárlási késztetést.

Az amerikai youtuberek „freezer-cooking” (vagyis mélyhűtő-főzés) ötleteket adnak vagy azt tanácsolják, „shop-your-shelves” (vásárolj a polcaidról)... Az átkosban felnőve elég jól ismertük ezeket a megoldásokat. A lényeg, hogy túléltük azt az időszakot is, mint ahogy a 2008-as válságot is. Mondhatnám, hogy már rutinunk van. Reméljük, most is sikerülni fog. Addig is, használjuk, amink van!

S hogy ne mondjátok, hogy ellentmondok magamnak, és korábban a selejtezésre való buzdításommal merőben ellentétes tanáccsal álltam elő, legközelebb elmondom, hogy a selejtezés és a „Használd (el), amid van!” hogyan fér meg egymás mellett. Új tartalom minden kedden és pénteket 10 órakor.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések