Hulladékcsökkentés - első tapasztalatok

Pár hete újra beleütköztem a hulladékmentes életmód kihívásába, ezen belül is Bea Johnsonba, aki a zero waste otthon elképzelését népszerűsíti (könyvet is írt, itt egy videó róla).

Saját otthonunkban azt vettem észre, hogy a háztartást sokféle szempont szerint vezethetjük (erről értekeztünk itt). Elképzelhető, hogy egy-egy szempont annyira előtérbe kerül, hogy másokra nem is gondolunk. Ha fontos a hatékonyság, akkor lehet, hogy a keletkező hulladék mennyiségét észre sem vesszük. Csak arra fókuszálunk, milyen megoldásokkal lehet például a leghamarabb ételt adni a családnak. 

Noha azt gondoltam, hogy nálunk a környezetvédelem egy fontos szempont, mégis, a szelektíven gyűjtött élelmiszercsomagolás mennyiségére eddig nem figyeltem oda. Illetve sopánkodtam a zöldségek műanyag csomagolásán, de olyan adott dolognak tekintettem, melyre nincs ráhatásom.

Aztán jött a Laudato Si aninátorképzés impulzusa az egyéni cselekvésre a bolygó emberiség megmentéséért (nem cicóznak), mely mellett nem tudtam elmenni. Gondoltam, megnézem, mit tudnék tenni a háztartásomban keletkező hulladék csökkentéséért.

Azzal kellett szembesülnöm, hogy a vásárlási szokásaim révén be van állva a háztartás egy hulladéktermelési szintre. Innen csak kényelmetlenség felvállalásával lehet előre lépni. Mivel május közepén ezt láttam a legnagyobb hatású cselekvési lehetőségnek, melyre nekem van egyedül befolyásom, hajlandó voltam belevágni.

Először is kukavizsgálatot tartottam. Melyek az előforduló hulladékfajták? 
Nálunk ezek: 
- tejesdobozok
- húsos műanyag tálcák
- eldobható pelenka
- mindenféle vegyes nejloncsomagolás.

Mivel a dolgok többsége a műanyaghoz kötődik, ezért a csomagolásmentes vásárlást kell megoldani. Szerencsére közelünkben van a piac, és valaki segített abban, hogy ne a csomagolásmentes boltokat tekintsem egyedüli alternatívának (ugyanis érzékeny vagyok az árakra).

Közben - félve - lassacskán elhagytam az eldobható pelenkát. A nagyok nálunk mosható pelenkások voltak, aztán a gyermekek számának emelkedésével a mosható pelenkázás háttérbe szorult az eldobható mellett. 

A legjobb mosható belsőket megtartottam minden eshetőségre. Kevesebb, mint ami korábban volt, de eddig bőven elégnek tűnik.


Mivel nekem csak kétes vízhatlanságú örökölt mosható pelenkakülsőim voltak, és nem akartam beruházni egy rakás drága külsőre, ezért a zero waste mozgalom követőinek elvét alkalmaztam: - Használd, amid van! Rég tisztában voltam vele, hogy az eldobható pelenkákat olyan strapabíróra gyártják, hogy simán újrahasználhatóak pelenkakülsőként. Ehhez persze használat után ki kell belezni őket, vagyis felvágni és kiszedni belőlük a megdagadt szilikazselét, majd kézzel szépen kiöblíteni őket. (A mosógépben tönkremennek, de kifacsarás nélkül is hamar száradnak ha a fürdőkád felett kicsöpögték magukat.) 

Itt meg kell jegyeznem, hogy a pelenkázás során épp ellentétes stratégiát kell követni, ha  mosható vagy eldobható rendszerű pelenkát használunk. Eldobható esetén akkor vagyunk a lehető legkörnyezetbarátabbak, ha kihasználjuk a pelenka nedvszívó kapacitását, vagyis ritkán cseréljük. Mosható esetében viszont nincs mese, gyakrabban kell cserélni, mint az eldobhatót, mert a mosható belsők optimális esetben egy pisilésnyi mennyiséget tartanak meg és amúgy is, nem jó pisiben tocsogva hagyni szegény gyerek popóját. A mosható pelenkázás pont emiatt a visszajelző funkció miatt a leszoktatáshoz is jó. 

Az egész történet azért érdekes, mert a csomagolásmentes megoldásokra való átállás nem megy egyszerűen. A mosható pelenkázásra való váltás viszont nem okozott fennakadást, noha tartottam tőle, hogy a mosás és teregetés túl fáradtságos pluszterhet jelent majd. Miért ment könnyen? Mert sok éves gyakorlás állt mögötte.

Azaz, ha van elég motiváció a viselkedésünk megváltoztatásához, és eleget gyakoroljuk az új magatartást, akkor el fogjuk tudni érni azt a szintet is, hogy könnyen menjen az újfajta viselkedés. Nem feltétlenül lesz gyors a változás, de lehetséges, ha elég kitartók vagyunk. És ez már önmagában biztató tapasztalat szerintem.

Ti miben változtatnátok? 

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések