Jó irányba nézz!

A mosogatás nem a kedvenc időtöltéseim egyike. Nem közös utálkozásra szeretnék buzdítani, hanem a takarítási motivációnk megtalálásában szeretnék segíteni - ha esetleg nem jönne magától.

2004-2009 közt az egyik brit tévécsatorna sugározta a How Clean is Your House? (Mennyire tiszta a házad?) című műsort. Ebben a valóságshow-ban két cuki néni érkezik magassarkúban az elhanyagolt ingatlanba, szörnyülködnek, ujjukat végighúzzák a vécé belső peremén, mintát vesznek kórokozó-tenyésztéshez és megállapítják, hogy itt már csak ők segíthetnek (vagy a csoda). Aztán az egész takarítóbrigád segédletével bevetésre készen, prémes gumikesztyűben felvonulnak és a tulajjal együtt kitakarítanak. Közben a laborból megjönnek az eredmények, kiderül, hogy a kórokozók száma a veszélyes szintet ezerszeresen meghaladta. Sebaj, a kéglit kisuvickolták és a koszvétkes leteszi a nagy esküt, hogy mostantól megjavul. Szaván fogják, visszatérnek hozzá, és emlékeztetik, ne hagyja abba a takarítást. 

A műsor megtekintése után szívesen ragadtam szivacsot és súrolószert. Miért? Bekapcsolt az egészségszorongásom. Magam is szerettem volna hasonlóan nagy kontrasztot elérni az előtte-utána állapot közt.

Akkoriban időnként nekiduráltam magamat a feladatnak s hosszas lazsálás után egy nagy menetben kitakarítottam. Az elmúlt évek tanulsága szerint ez a projektmentalitás a takarításban gyerekek mellett kivitelezhetetlen. Nincs egybefüggően két(-három-négy) nyugodt óra, vagy ha van, azt nem takarítással szeretném tölteni. Manapság a minden nap bele kell állni a feladatokba, takarítóbrigádom nincs, és arra sem szeretek gondolni, hogy hány kórokozót csípne fülön, aki petricsészével E.colira vadászna a konyhámban.

Nézzünk akkor a másik irányba! Sutyorogjunk pozitív üzeneteket magunknak, hogy minden összejöjjön! A pozitív szuggesztiókról dr. Vargha Katától tanultam a doktori iskolában. Erejüket még a képzés előtt megtapasztaltam. A trónörökös születésekor Vass Gabriella bába használta ezeket, s arra hangolt rá, hogy minden jól fog sikerülni. Jól is sikerült. Köszönöm neki, és közvetve Vargha Katának, aki a pozitív szuggesztiók szomatikus orvoslásban való használatáért küzd. Nem állítom, hogy a takarítás olyan módosult tudatállapotban zajlik, mint a szülés, amikor a szuggesztiók kiemelt szerepet játszanak, de biztos nem ártalmasak.

Keressünk pozitív példákat! Valakit, aki lelkesedik a takarításért. A finn jútyúberAurikatariina, szerényen a takarítás királynőjének nevezi magát. Ingyen takarítja mások döbbenetesen koszos lakásait, az erről készült felvételt közzéteszi a videómegosztó oldalon. Miközben azt figyeljük, hogyan vág rendet és tisztaságot a koszfészekben, mesél arról, mit szeret a takarításban, kinek segít épp és miért. Könnyedén és természetesen libben a mocsokban, és közben lelkesedik, hogy milyen nagy a kosz, milyen jó lesz itt takarítani. (Talán bennem is van belőle valami, hiszen álltam már neki nehéznek tűnő takarítási feladatnak, mint például annak a penészes fürdőnek, amiről meséltem a nyáron.) 

Miután láttam Aurikatariina-t, ismét átéltem, mit jelent, ha jó irányba nézünk. Figyeljük meg, mi a különbség a két mondat közt!
- Milyen jó kis kosz, milyen jó lesz eltüntetni!
vagy
- Már megint ki büntet engem, hogy ezt kell csinálnom?!

Lelkesítőbb a csillogásra figyelni, mint a negatívumokra, nem igaz?

Próbáljunk jó irányba nézni. Ti mivel motiváljátok magatokat a takarításban?

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések