Praktikum mindenek előtt

1.  Reptéri várakozás. Még nem írták ki a kapu számát, így a kávézós résznél lézengünk. Egyszer csak csörömpölést hallunk. A mellettünk levő bár kívülről szénsavas italos üvegekkel volt kirakva. Egy arra járó fickó megbotlott, nekiesett a kiállított üvegeknek és lesodort vagy ötöt. Gejzírként fröcskölt a sok cukros szóda mindenfelé.  Póruljárt emberünk  körül csupa szilánk volt a föld, a cipője talpából is kiszedett egy üvegdarabot. A pultosfiú rezignáltan jött összetakarítani.
Hiába nézett ki remekül a pult, az installáció magába kódolta az efféle baleseteket.

2. Vendégházban megszállunk, a konyhában csodacsap (amiről hiányzik a perlátor!).
Már volt tapasztalatom a fajtájával, kicsit esetlenül, de sikerül belőle vizet nyerni, bár a hőmérsékletállítás nem megy rögtön. Kétnapi gyakorlás után sem. A világlátott Tízéves kétpercnyi próbálkozás után könyörög, hogy segítsünk neki. Tekeri, húzza, nyomja a fogaskerékszerű valamit, lengeti előtte a kezét, végigsimítja az egész csapot, de csak nem sikerül vizet fakasztania. A trükk ezzel a csappal az, hogy attól függően, hogy milyen hőmérsékletre van beállítva, változik, hogy milyen irányba nyílik.
Záróbölcsességként magamat idézem egy könyvből, melyben a kisgyermeknevelési környezetekről is szó van sok-sok művészeti nevelési dolog mellett:
„A jó dizájnt nehezebb észrevenni, mint a rosszat, mert az olyan módon illeszkedik a szükségleteinkhez, hogy nem hívja fel magára a figyelmet. Ellenben a rossz tervezésnek szembeötlők a hibái.” (Gyöngy, 2022: 20.)  Emlékeimben úgy szólt a mondat, hogy a rossz tervezésnek ordítanak a hibái. Mert valóban. E fenti két példa azt mutatta, hogy a jól kinéző dizájn sokszor nem állja ki a használat próbáját, ha hozzáértetlen halandók tesztelik őket.

Találkoztatok ti is mostanában hasonlóan szép de kevéssé praktikus dolgokkal?


Az idézet forrása:
Gyöngy, Kinga (2022). A vizuális neveléssel, alkotótevékenységekkel kapcsolatos alapkérdések tisztázása. In Gyöngy, K (szerk.): Első lépések a művészetek felé. A vizuális nevelés és az anyanyelvi-irodalmi nevelés lehetőségei kisgyermekkorban. pp. 15-32. Budapest, Ludovika Kiadó.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések